• Godzinny otwarciaPon - Pt 8.00 - 18.0
  • E-mailkontakt@gepc.pl

Uwaga na oszustów podmieniających numery kont!

Pod koniec 2015 roku Polska sieć zadrżała. Na jaw wyszły przypadki, gdy konsument przelał pieniądze na wybrany numer konta, jednak środki nie zostały zaksięgowane nawet po upływie dwóch tygodni. Odkryto, że w rzeczywistości gotówka trafiła na konto oszustów, którzy przy pomocy wirusów sprytnie omijali zabezpieczenie banków grającym tym samym na zaufaniu ich klientów. Czy ten proceder nadal trwa? Tak, dlatego przypominamy o zasadach bezpieczeństwa!

Jak działają wirusy zmieniające numer konta?

Przejdźmy od razu do sytuacji podglądowej. Odbierasz na e-mailu fakturę za telefon i zamierzasz ją uregulować. Przechodzisz więc do swojej aplikacji internetowej (rachunku internetowego) i kopiujesz dane adresata do pól definicji przelewu. Kopiujesz wszystko, nawet numer konta i na pytanie banku "czy skopiowany numer konta jest poprawny?" klikasz "tak". Wpisujesz numer z tokenu i wysyłasz pieniądze. Jeżeli nie sprawdziłeś numeru konta, w ułamku sekundy wirus mógł go zamienić. Wizualnie jest bardzo podobny, ale jednak różni się jedną cyferką! Zostałeś oszukany i to na własne życzenie.

Jak się zabezpieczyć?

Wszystkie aplikacje bankowe alarmują, aby sprawdzać poprawność numeru nie raz, nie dwa, lecz po trzykroć! Bank nie może odpowiadać za to, że skopiowałeś numer konta. Jeśli przepiszesz go ręcznie - nie zostaniesz oszukany, bo wirus działa tylko w przypadku kopiowania wszystkich cyfr. Choć ten proceder stracił na "popularności", bowiem banki postanowiły z nim walczyć, nadal zdarzają się przypadki oszustw. Apelujemy zatem o rozwagę, a jeśli nie ufacie już swoim bankom, to polecamy przelewy za pośrednictwem operatorów płatności internetowych, które zdaniem największych ekspertów od bankowości są 100% gwarantem bezpieczeństwa.